Publications
Here we present publications and lectures by evalag employees as well as the annual business reports of the foundation.
- Type of publication
- Handbuch
- Konferenzbeitrag
- Vortrag (Folien, PPT oder PDF)
- Zeitschrift
- Geschäftsbericht
- Sammelband
- Thematic analysis
- Author
- Language
- deutsch
- englisch
- Year
* Reset
Macht und Evaluation im Hochschulbereich
2022:
Leiber, Theodor: Macht und Evaluation im Hochschulbereich. Eine qualitative Exploration. Vortrag auf der 25. Jahrestagung der DeGEval „Machtwissen? Evaluation zwischen Evidenz und (Mikro-)Politik“, Pädagogische Hochschule Oberösterreich, Linz, Österreich, 14.-16. September 2022.
Principles of design, implementation and use of L&T space(s)in higher education
2022:
Leiber, T. (2022) Principles of design, implementation and use of L&T space(s)in higher education. Intermediate results from the Erasmus+ Strategic Partnership LTSHE. Presentation at the Symposium "Learning and Teaching Space in Higher Education in the Western Balkans", AAB College, Pristina, Kosovo, 21 October 2022
A Comprehensive Set of Performance Indicators
2021: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: A Comprehensive Set of Performance Indicators for Higher Education Learning and Teaching in Sustainable Development (HELTSD). Presentation at the EAIR Online Summit "Improving Future University Performance: Strategies, Performance Measurement and Quality Enhancement", originally planned for the 42nd Annual EAIR Forum Cork 2020 "Sustaining the Future of Higher Education", Zoom Video Conference, 22 February 2021
A Concept of the (Future) University
2021: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: A Concept of the (Future) University: Elements of Quality Literacy in Strategy, Management, Practice and Culture. Or: Some Sysyphosian Considerations. Presentation at the Spring Meeting 2021 of the Working Group Higher Education Institutions of DeGEval – Society for Evaluation: Hochschulen als Reflexions- und Zukunftsorte in disruptiven und ungewissen Zeiten, online, 10 May 2021
A Framework for Quality Literacy in Higher Education Learning and Teaching
2021: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor, Seyfried Markus: A Framework for Quality Literacy in Higher Education Learning and Teaching. Quality Dimensions, Stakeholder Goals, Areas of Competencies and Related Performance Indicators. Presentation at the 16. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung (GfHf) 2021 „Qualität im Hochschulsystem“, Universität Gießen, Germany, 16.-17. September 2021 (online)
A general theory of learning and teaching
2019: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: A general theory of learning and teaching and a related comprehensive set of performance indicators for higher education institutions. Quality in Higher Education 25 (1) 2019, 76-97 (published online 16 April 2019); see also: https://doi.org/10.1080/13538322.2019.1594030
Alternative Verfahren der Akkreditierung
2021: Jakubowicz, Sibylle
Jakubowicz, Sibylle: Viel Lärm um nichts oder Chance zur Weiterentwicklung? Alternative Verfahren der Akkreditierung. In: DUZ Wissenschaft & Management 8 (2021), S. 42-44.
Assessing the Organisational Impact of External Quality Assurance
2015: Leiber, Theodor
Stensaker, Bjørn / Leiber, Theodor: Assessing the Organisational Impact of External Quality Assurance: Hypothesising Key Dimensions and Mechanisms. In: Quality in Higher Education 21(3) 2015, pp. 328-342.
Beispiele für Qualitätsmanagementsysteme und Ansätze zu ihrer Bewertung
2011: Jakubowicz, Sibylle
Jakubowicz, Sibylle: Beispiele für Qualitätsmanagementsysteme und Ansätze zu ihrer Bewertung. Vortrag im Rahmen des 8. Arbeitstreffens der Qualitätsmanagement-Beauftragten bundesweiter Hochschulen am 16. Februar 2011 an der Hochschule Fulda
Benchmarking Higher Education System Performance
2017: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Benchmarking Higher Education System Performance, Invited panel contribution: Policy Event: Benchmarking Higher Education System Performance, EAIR 39th Annual Forum ‘Under pressure? Higher education institutions coping with multiple challenges’, University of Porto, Porto, Portugal, 3-6 September 2017
→Vortragsfolien - PDFBesonderheiten von Musikhochschulen in der internen und externen Qualitätssicherung
2016: Jakubowicz, Sibylle
Jakubowicz, Sibylle: Besonderheiten von Musikhochschulen in der internen und externen Qualitätssicherung – Ein Blick von außen. Jahrestagung Netzwerk Musikhochschulen am 17. November 2016, Detmold
Bridging theory and practice of impact evaluation of quality management in higher education institutions: a SWOT analysis.
2018: Leiber, Theodor
Leiber, T., Stensaker, B. & Harvey, L. C. (2018) Bridging theory and practice of impact evaluation of quality management in higher education institutions: a SWOT analysis. European Journal of Higher Education 8 (3), 351-365 (published online 31 May 2018) DOI: 10.1080/21568235.2018.1474782.
https://www.tandfonline.com/eprint/49tXcdFhdty3jJgBtUqu/fullChallenges of the Peer Review
2018: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke (Ed.): Thematic analysis 2018: evalag as a "learning organisation" (Development 2016-2018) and Challenges of the Peer Review. evalag (Mannheim), August 2018.
Connecting institutional quality assurance and quality in teaching and learning – the institutional perspective
2010: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Connecting institutional quality assurance and quality in teaching and learning – the institutional perspective. Vortrag im Rahmen der Tagung "ICED 2010 - Enhancing Strategies for Global Quality Learning in Higher Education" des International Consortium for Educational Development (ICED), 28.-30. Juni 2010, University Pompeu Fabra / Barcelona
Considerations for quality assurance of e-learning provision
2018: Seppmann, Georg
Esther Huertas, Ivan Biscan, Charlotte Ejsing, Lindsey Kerber, Liza Kozlowska, Sandra Marcos Ortega, Liia Lauri, Monika Risse, Kerstin Schörg, Georg Seppmann: Considerations for quality assurance of e-learning provision. Report from the ENQA working group VIII on quality assurance and e-learning. (ENQA Occasional Papers 26). Brussels: ENQA AISBL
enqa.eu/indirme/Considerations%20for%20QA%20of%20e-learning%20provision.pdf
Cooperative Capacity Building for Quality Enhancement in Higher Education
2016: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Cooperative Capacity Building for Quality Enhancement in Higher Education. A Comprehensive Set of Performance Indicators for Learning and Teaching. Presentation, EAIR 38th Annual Forum “Only Connect: Collaboration, Cooperation and Capacity Building through HE Partnerships”, Birmingham City University, England, 31 August-03 September 2016
Developing Performance Governance in Higher Education. Theoretical Model and a Case Study
2013: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor / Minke, Bernhard: Developing Performance Governance in Higher Education. Theoretical Model and a Case Study. Presentation, EAIR 35th Annual Forum, Erasmus University of Rotterdam, The Netherlands, 28-31 August, 2013
Die Aufbauphase der Informationskampagne "Gscheit studiert"
2010: Gerlach, Petra
Gerlach, Petra: Die Aufbauphase der Informationskampagne "Gscheit studiert". In: Zeitschrift für Beratung und Studium 2010, Heft 1, S. 24-26
Digital Performance Data Management in Higher Education
2017: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor / Seppmann, Georg: Digital Performance Data Management in Higher Education. Concepts of Smarter Universities and Institutional Reality, Presentation, 12. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung „Digitalisierung der Hochschulen: Forschung, Lehre und Administration”, Deutsches Zentrum für Hochschul- und Wissenschaftsforschung (DZHW), Hannover, Germany, 30-31 March 2017
Digital Transformation in Higher Education Learning and Teaching:
2022: Leiber, Theodor
Leiber, T. (2022) Digital Transformation in Higher Education Learning and Teaching: The Quality Digital Literacy We Need. In: Broucker, B., Pritchard, R., Milsom, C., Krempkow, R. (Eds.) Transformation Fast and Slow: Quality, Trust and Digitalisation in Higher Education. Leiden: Brill, pp. 54-77
Effects of Quality Management in Higher Education Institutions
2016: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor; Jakubowicz, Sibylle; Linder, Luz-Maria; Suwalski, Petra: Effects of Quality Management in Higher Education Institutions. A SW(OT) Analysis of Selected Study Cases. Presentation, 19th Annual Meeting of the DeGEval – Society for Evaluation e.V., „Zwischen Nutzung, Einfluss und Nachhaltigkeit – Wie wirken Evaluationen in unterschiedlichen Systemen?”, School of Education/Fachbereich Erziehungswissenschaft,
University of Salzburg, Austria, 21-23 September 2016Erfahrungen aus den Quality Audits von evalag und Hinweise zur Systemakkreditierung
2010: Jakubowicz, Sibylle
Jakubowicz, Sibylle: Erfahrungen aus den Quality Audits von evalag und Hinweise zur Systemakkreditierung. Vortrag im Rahmen des "CHE-Jahresprogramms: Aufbau und Implementierung von QM-Systemen", 18. Mai 2010, Berlin
Ethik in der Evaluation
2019: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor / Meyer, Wolfgang: Ethik in der Evaluation und ethische Aspekte der Standards für Evaluation. In: W. Böttcher, J. Hense, W. Meyer und M. Kalman (Hg.) (2019) Evaluation: Standards in unterschiedlichen Handlungsfeldern. Einheitliche Qualitätsansprüche trotz heterogener Praxis? Münster: Waxmann, 87-104. www.waxmann.com/buch4074
Evaluation of the Success or Failure of Quality Assurance in Higher Education Institutions: Methodology and Design
2014: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Evaluation of the Success or Failure of Quality Assurance in Higher Education Institutions: Methodology and Design. In: The Journal of the European Higher Education Area 2/2014, pp. 39-74
Evaluationen an Hochschulen: Methoden und Verfahren – Leistungen und Grenzen
2012: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Evaluationen an Hochschulen: Methoden und Verfahren – Leistungen und Grenzen. Vortrag, Kolloquium "Master of Evaluation", Centrum für Evaluation (Ceval), Universität des Saarlandes, Saarbrücken, 6. Dezember 2012
Evaluationen in der öffentlichen Verwaltung – Was können sie leisten und was nicht?
2011: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Evaluationen in der öffentlichen Verwaltung - Was können sie leisten und was nicht? Vortrag auf Einladung des baden-württembergischen Finanzministeriums am 24. August 2011, Karlsruhe / 25. August 2011, Stuttgart
Explorative Evaluation von Förderprogrammen in Studium und Lehre. Das Beispiel der Qualitätspakt Lehre-Projekte
2015: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Explorative Evaluation von Förderprogrammen in Studium und Lehre. Das Beispiel der Qualitätspakt Lehre-Projekte. Vortrag, Frühjahrstagung des Arbeitskreises Hochschule der DeGEval, Universität Hannover, 8. Mai 2015
Exploratory Evaluation of Development Programs in Learning and Teaching
2016: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Exploratory Evaluation of Development Programs in Learning and Teaching. The Example of Teaching Quality Pact Projects. In: S. Harris-Huemmert, L. Mitterauer, P. Pohlenz (eds.) Wie wirken Evaluationen in Hochschulen? - Erwünschte und unerwünschte Effekte. Bielefeld: UniversitätsVerlagWebler, pp. 37-57
External Quality Assurance as an approach of multiple procedures focusing on encouragement as well as control of quality in Higher Education Institutions
2012: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: External Quality Assurance as an approach of multiple procedures focusing on encouragement as well as control of quality in Higher Education Institutions. General Paper. INQAAHE 2012 Members´Forum Melbourne, Australien, 17.-18. April 2012
Externe Perspektive auf Evaluationen von Hochschulen
2013: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Externe Perspektive auf Evaluationen von Hochschulen. Vortrag im Rahmen des Vertiefungsmoduls "Evaluation und Qualitätsmanagement" an der Deutschen Universität für Verwaltungswissenschaften (DUV), 6. September 2013, Speyer
Geschäftsbericht 2007
2007: Rigbers, Anke
evalag. Geschäftsbericht 2007
Geschäftsbericht 2008
2008: Rigbers, Anke
evalag. Geschäftsbericht 2008
Geschäftsbericht 2009
2009: Rigbers, Anke
evalag. Geschäftsbericht 2009
Geschäftsbericht 2010
2010: Rigbers, Anke
evalag. Geschäftsbericht 2010
Geschäftsbericht 2011
2011: Rigbers, Anke
evalag. Geschäftsbericht 2011
Geschäftsbericht 2012
2012: Rigbers, Anke
evalag. Geschäftsbericht 2012
Geschäftsbericht 2013
2013: Rigbers, Anke
evalag. Geschäftsbericht 2013
Geschäftsbericht 2014
2014: Rigbers, Anke
evalag. Geschäftsbericht 2014
Geschäftsbericht 2015
2015: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Geschäftsbericht 2015.
Geschäftsbericht 2016
2016: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Geschäftsbericht 2016.
Geschäftsbericht 2017
2017: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Geschäftsbericht 2017
Geschäftsbericht 2018
2018: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Geschäftsbericht 2018
Geschäftsbericht 2019
2019: Rigbers, Anke
Geschäftsbericht 2020
2020: Jakubowicz, Sibylle
Stftungsvorstand: Geschäftsbericht 2020. Mannheim, 8. Juni 2021.
Geschäftsbericht 2021
2022: Jakubowicz, Sibylle
Aletta Hinsken / Sibylle Jakubowicz: Geschäftsbericht 2021. evalag, Mannheim, März 2022.
Geschäftsbericht 2022
2024:
Aletta Hinsken / Sibylle Jakubowicz: Geschäftsbericht 2022. evalag, Mannheim, Februar 2022.
Geschäftsbericht 2023
2024:
Aletta Hinsken / Sibylle Jakubowicz: Geschäftsbericht 2023. evalag, Mannheim, Februar 2023.
Gestaltung von Regelkreisen am Beispiel systemakkreditierter Hochschulen
2015: Jakubowicz, Sibylle
Jakubowicz, Sibylle: Gestaltung von Regelkreisen am Beispiel systemakkreditierter Hochschulen. Vortrag im Rahmen einer Informationsveranstaltung für die Mitglieder des Senats der Hochschule für Technik, Wirtschaft und Gestaltung Konstanz am 15. Januar 2015
Gestaltungsspielräume der Studienganggestaltung im Hinblick auf die Anforderungen der Akkreditierung
2012: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Gestaltungsspielräume der Studienganggestaltung im Hinblick auf die Anforderungen der Akkreditierung. Vortrag an der FH Kiel, 13. November 2012, Kiel.
Gleichstellung als Bestandteil des Qualitätsmanagements – Stand und Perspektiven
2009: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Gleichstellung als Bestandteil des Qualitätsmanagements – Stand und Perspektiven. Vortrag im Rahmen der Fortbildung "Fit im Monitoring und Controlling" der LaKoG (Landeskonferenz der Gleichstellungsbeauftragten an den wissenschaftlichen Hochschulen Baden-Württembergs), 9. Juli 2009, Konstanz
Governance und Qualitätsmanagement in Bibliotheken. Perspektiven und Methoden der Strategieentwicklung.
2015: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor / Köster, Anette: Governance und Qualitätsmanagement in Bibliotheken. Perspektiven und Methoden der Strategieentwicklung. In: Bibliotheksdienst 49(5) 2015, S. 536-555
Grundsätzliche Anforderungen der Systemakkreditierung an das QM einer Hochschule
2015: Jakubowicz, Sibylle
Jakubowicz, Sibylle: Grundsätzliche Anforderungen der Systemakkreditierung an das QM einer Hochschule. Vortrag im Rahmen einer Informationsveranstaltung für die Mitglieder des Senats der Hochschule für Technik, Wirtschaft und Gestaltung Konstanz am 15. Januar 2015
How Does EXTERNAL Quality Assurance Make a Difference?
2012: Leiber, Theodor
Grifoll, Josep / Leiber, Theodor: How Does EXTERNAL Quality Assurance Make a Difference? Workshop presentation, 7th European Quality Assurance Forum (EQAF), How Does Quality Assurance Make a difference?, Tallinn University, Tallinn, Estonia, 22.-24. November 2012
How does quality assurance make a difference?
2012: Scheuthle, Harald
Vebra, Aras Viligaila / Scheuthle, Harald: How does quality assurance make a difference? Paper Presentation, 7th European Quality Assurance Forum (EQAF), How Does Quality Assurance Make a Difference?, Tallinn University, Tallinn, Estonia, 22.-24. November 2012
Impact Analysis of External Quality Assurance of HEIs and Internal Quality Assurance of Agencies
2012: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Impact Analysis of External Quality Assurance of HEIs and Internal Quality Assurance of Agencies. Vortrag, ENQA Internal Quality Assurance (IQA) Seminar 2012, Assessing Impact - Using External Reviews and Evaluations for Internal Learning, Valladolid, 7.-8. Juni 2012
Impact Analysis of External Quality Assurance of Higher Education Institutions. Elements of a General Methodology
2012: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Impact Analysis of External Quality Assurance of Higher Education Institutions. Elements of a General Methodology. In: Qualität in der Wissenschaft. Zeitschrift für Qualitätsentwicklung in Forschung, Studium und Administration 1 (2012), S. 2-8.
Impact Analysis of External Quality Assurance of Higher Education Institutions. Epistemological Aspects and Methodological Elements
2012: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Impact Analysis of External Quality Assurance of Higher Education Institutions. Epistemological Aspects and Methodological Elements. Vortrag, 2nd ENQA MEMBERS’ FORUM 2012, Impact of Quality Assurance and Independence of Agencies, Paris, 23.-24. April 2012
Impact analysis of external quality assurance processes of higher education institutions: the experience of the IMPALA project
2017: Leiber, Theodor
Jurvelin, Jouni / Leiber, Theodor / Malinen, Heikki: Breakout session 4.A ‘practice’: Impact analysis of external quality assurance processes of higher education institutions: the experience of the IMPALA project, Presentation/Workshop, EURASHE, Seminar on QA, Brussels, 06-07 February 2017
Impact Analysis of External Quality Assurance Processes of Higher Education Institutions. Methodology and Application
2012: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Impact Analysis of External Quality Assurance Processes of Higher Education Institutions. Methodology and Application. Presentation, ENQA Working Group Impact – 3rd Meeting 2012, Norwegian Agency for Quality Assurance in Education (NOKUT), Oslo, 14 December 2012
Impact Analysis of Quality Assurance in Higher Education
2016: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor / Todorovski, Blazhe: Impact Analysis of Quality Assurance in Higher Education: Theory, Practice and Policy Perspectives in Discussion. Presentation/ Workshop at the 11th European Quality Assurance Forum, Ljubljana, Slowenia, 17-19 November 2016
Impact Analysis of Quality Assurance in Higher Education. Methodology, Design and Preliminary Results
2015: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Impact Analysis of Quality Assurance in Higher Education. Methodology, Design and Preliminary Results. Vortrag, 2015 CEENQA Workshop and General Assembly “Impact of Quality Assurance and Accreditation”, veranstaltet von SQAA (NAKVIS), City Hotel, Ljubljana, Slowenien, 22.-23. Mai 2015
Impact Analysis of Quality Assurance in Higher Education. Methodology, Design and Results
2015: Scheuthle, Harald
Scheuthle, Harald / Leiber, Theodor: Impact Analysis of Quality Assurance in Higher Education. Methodology, Design and Results. Presentation, 2015 INQAAHE Biennual Conference “Changing Landscape of Higher Education: New Demands on Quality Assurance”, Chicago (USA), March 30-April 03, 2015
Impact Analysis of Quality Assurance in Higher Education. Methodology, Design and Results
2015: Leiber, Theodor
Scheuthle, Harald / Leiber, Theodor: Impact Analysis of Quality Assurance in Higher Education. Methodology, Design and Results. Presentation, 2015 INQAAHE Biennual Conference “Changing Landscape of Higher Education: New Demands on Quality Assurance”, Chicago (USA), March 30-April 03, 2015
Impact Evaluation
2019: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor (Ed.): (2019) Impact Evaluation of Quality Management in Higher Education. London & New York: Routledge. See also https://bit.ly/2VVPQX6
Impact evaluation of institutional evaluation and programme accreditation at Technical University of Civil Engineering Bucharest (Romania).
2018: Leiber, Theodor
Bejan, A.-S., Damian, R. M., Leiber, T., Neuner, I., Niculita, L. & Vacareanu, R. (2018) Impact evaluation of institutional evaluation and programme accreditation at Technical University of Civil Engineering Bucharest (Romania). European Journal of Higher Education 8 (3), 319-336 (published online 14 May 2018) DOI: 10.1080/21568235.2018.1474780.
https://www.tandfonline.com/eprint/VydK8HN4s5QFHamJYSpP/fullImpact evaluation of programme accreditation at Autonomous University of Barcelona (Spain).
2018: Leiber, Theodor
Leiber, T., Prades, A. & Alvarez de Castillo, M. (2018) Impact evaluation of programme accreditation at Autonomous University of Barcelona (Spain). European Journal of Higher Education 8 (3), 288-303 (published online 29 May 2018) DOI: 10.1080/21568235.2018.1474778.
https://www.tandfonline.com/eprint/efqjG97tnYsy7dQfDgUI/fullImpact evaluation of programme review at University of Stuttgart (Germany).
2018: Leiber, Theodor
Leiber, T., Moutafidou, N. & Welker, B. (2018) Impact evaluation of programme review at University of Stuttgart (Germany). European Journal of Higher Education 8 (3), 337-350 (published online 30 May 2018) DOI: 10.1080/21568235.2018.1474781.
https://www.tandfonline.com/eprint/xraC2mkPezXQBSKqcqyC/fullImpact Evaluation of Quality Assurance in Higher Education
2016: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor / Stensaker, Bjørn / Harvey, Lee: Impact Evaluation of Quality Assurance in Higher Education: Methodology and Causal Designs. In: Quality in Higher Education 21(3) 2015, pp. 288-311.
Impact Evaluation of Quality Assurance in Higher Education. Theory, Methodology and Design
2014: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Impact Evaluation of Quality Assurance in Higher Education. Theory, Methodology and Design. Presentation, 9th EAPRIL Conference 2014, Nicosia (Cyprus), November 25-28, 2014
Impact Evaluation of Quality Management in Higher Education
2016: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Impact Evaluation of Quality Management in Higher Education. A Contribution to Sustainable Quality Development of the Knowledge and Learning Society. In: Qualität in der Wissenschaft. Zeitschrift für Qualitätsentwicklung in Forschung, Studium und Administration 1 (2016), S. 3-12.
Impact evaluation of quality management in higher education: a contribution to sustainable quality development in knowledge societies.
2018: Leiber, Theodor
Leiber, T. (2018) Impact evaluation of quality management in higher education: a contribution to sustainable quality development in knowledge societies. European Journal of Higher Education 8 (3), 235-248 (published online 31 May 2018) DOI: 10.1080/21568235.2018.1474775.
https://www.tandfonline.com/eprint/jTiwRuTgWZArnpGW3Jcq/fullIntegrated University Governance and Rankings. Exploring the Interplay of Accountability, Competition and Autonomy.
2016: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Integrated University Governance and Rankings. Exploring the Interplay of Accountability, Competition and Autonomy. Presentation, 11. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung „Neue Formen der Governance in Hochschulen und Forschungseinrichtungen: Forschungsstand und -perspektiven”, Bayerisches Staatsinstitut für Hochschulforschung und Hochschulplanung (IHF)/ Kardinal-Wendel-Haus der Kath. Akademie Bayern, München, Germany, 6.-8. April 2016
→Vortragsfolien - PDFJoint Programmes und studiengangsbezogene Kooperationen
2013: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Joint Programmes und studiengangsbezogene Kooperationen. Vortrag im AK systemakkreditierte Universitäten, 25. Juni 2013, Stuttgart.
Justifying and Contextualising Performance Indicators of Learning and Teaching
2019: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Justifying and Contextualising Performance Indicators of Learning and Teaching: The Role of Theories of Learning and Teaching. Presentation at the SQELT International Evaluation Workshop “Performance Indicators of Higher Education Learning and Teaching in Context: Governance, Quality Management, Learning Theories and Policy”, Danube University Krems, Austria, 1-2 July 2019
→Vortragsfolien - PDFJustifying, Contextualising and Operationalising Performance Indicators of Learning and Teaching
2022: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Justifying, Contextualising and Operationalising Performance Indicators of Learning and Teaching: The Role of Theories and Practice of Learning and Teaching. Quality in Higher Education 28(1) 2022, 120-140; published online 17 February 2022. Available at https://doi.org/10.1080/13538322.2021.1951454
Measuring the impact of external quality assurance — Or: Preparing external quality assurance for a greater impact on higher education
2013: Leiber, Theodor
Grifoll, Josep / Leiber, Theodor / Moldt, Christian / Salado-Rasmussen, Julia / Sørensen, Martin: Measuring the impact of external quality assurance — Or: Preparing external quality assurance for a greater impact on higher education. In: Fiona Crozier et al. (2013) How does quality assurance make a difference? A selection of papers from the 7th European Quality Assurance Forum, 22-24 November 2012, hosted by Tallin University (Estonia). Brussels: European University Association, p. 27-33.
Methoden des Qualitätsmanagements und Steuerung von Organisationen. Qualitätsentwicklung in integrativen Governance-Modellen und Bibliotheken
2014: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor / Köster, Anette: Methoden des Qualitätsmanagements und Steuerung von Organisationen. Qualitätsentwicklung in integrativen Governance-Modellen und Bibliotheken. Vortrag, „Chancen und Risiken von Leistungsvergleichen für Bibliothekenˮ – Roundtable der gemeinsamen Managementkommission des dbv und VDB mit Impulsreferaten, 15.-16. September 2014, Studio B der Stadt- und Landesbibliothek Dortmund
Mission Statements and Strategic Positioning of HEIs
2016: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Mission Statements and Strategic Positioning of Higher Education Institutions: A Case Study of 29 German Universities. In: R. Pritchard, A. Pausits, J. Williams (eds.) (2016) Positioning Higher Education Institutions. From Here to There. Dordrecht: Sense Publishers, pp. 99-124
On Innovative Governance of Higher Education Institutions
2021: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: On Innovative Governance of Higher Education Institutions: Quality Literacy, Performance Indicators and a Focus on Learning and Teaching. Presentation at Conférence FORUM INNOVATION. Réseau de Recherche sur l‘Innovation (RRI), Université du Littoral de Côte d‘Opale, France, 1-2 June 2021
On the Causality of External Quality Assurance in Higher Education Institutions
2012: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: On the Causality of External Quality Assurance in Higher Education Institutions. Vortrag, EAIR 34th Annual Forum, University of Stavanger, Norway, 5.-8. September 2012
On the role of impact evaluation
2015: Rigbers, Anke
Damian, Radu / Grifoll, Josep / Rigbers, Anke: On the role of impact evaluation of quality assurance from the strategic perspective of quality assurance agencies in the European higher education area. In: Quality in Higher Education, Special Issue 02/2015.
Organisational Development Related to Performance Data Management in Learning and Teaching
2019: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Organisational Development Related to Performance Data Management in Learning and Teaching. A Case Study of Six European Universities Based on Benchlearning and Strategic SWOT Analysis, 14th Annual Meeting of the Society for Higher Education Research (GfHf), University of Magdeburg, 20-22 March 2019
→Vortragsfolien - PDFOrganizational Change
2019: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Organizational Change and Development Through Quality Management in Higher Education Institutions: Theory, Practice, and Recommendations for Change Agents. In: Robert G. Hamlin, Andrea D. Ellinger, Jenni Jones (eds.) (2019) Evidence-Based Initiatives for Organizational Change and Development. Hershey: IGI Global, pp. 316-341; see also https://bit.ly/2PE2Mxz
Performance Assessment at Universities
2021: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Performance Assessment at Universities: Quality Literacy, Selected Indicatoric Models … and Loads of Uncertainties. Vortrag auf der Tagung “Indikatoren. Sicherheit und Unsicherheiten in Entscheidungsprozessen”, Schader Stiftung Darmstadt – TU Darmstadt – Universität Heidelberg, 20.-21. Mai 2021
Performance Data Governance and Management in Learning and Teaching
2019: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Performance Data Governance and Management in Learning and Teaching: Basic Elements and Desiderata. Presentation at the Workshop „Facetten der Leistungsmessung an deutschen Universitäten: Verfahren, Indikatorik, Wirkungen”, German Centre for Higher Education Research and Science Studies, Hannover, Germany, 6 June 2019
→Vortragsfolien - PDFPerformance data governance and management in learning and teaching
2019: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Performance data governance and management in learning and teaching: Basic elements and desiderata in the light of a European case study. In: “Transformation of Society, Transformation of Science”, Documentation of the Annual Meeting 2019 of the Society for Higher Education Research (GfHf); available at at www.gfhf2019.de.
Performance Data Governance and Management of Learning and Teaching
2019: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Performance Data Governance and Management of Learning and Teaching in Higher Education: What we have learned, what we should do and what we should refrain from. Presentation at the SQELT International Evaluation Workshop “Performance Indicators of Higher Education Learning and Teaching in Context: Governance, Quality Management, Learning Theories and Policy”, Danube University Krems, Austria, 1-2 July 2019
→Vortragsfolien - PDFPerformance data governance and management of learning and teaching in higher education
2022: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Performance data governance and management of learning and teaching in higher education: the SQELT project (guest editorial). Quality in Higher Education 28(1) 2022, 6-10; published online 17 February 2022.
Available at https://doi.org/10.1080/13538322.2021.1951438Persönlichkeitsentwicklung als elementares Bildungsziel
2016: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Persönlichkeitsentwicklung als elementares Bildungsziel. Methodische Optionen der Umsetzung und Bewertung im Hochschulbereich. In: die hochschullehre. Interdisziplinäre Zeitschrift für Studium und Lehre 2 (2016), 21 S. (http://www.hochschullehre.org/wp-content/files/diehochschullehre_2016_leiber.pdf)
Persönlichkeitsentwicklung als elementares Bildungsziel. Perspektiven und Methoden der Umsetzung und Bewertung im Hochschulbereich
2015: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor / Seidl, Tobias: Persönlichkeitsentwicklung als elementares Bildungsziel. Perspektiven und Methoden der Umsetzung und Bewertung im Hochschulbereich. Beitrag zum Disqspace D5 „Überfachliche Kompetenzen“, 44. DGHD Jahrestagung 2015 „Hochschuldidaktik im Dialog“, Paderborn, 4.-6. März 2015
Politics and practice of the design, implementation and use of L&T spaces in higher education
2022:
Leiber, T., Rosa, M.J. & Williams, J. (2022) Politics and practice of the design, implementation and use of L&T spaces in higher education. A comparison of case studies from Germany, Portugal and the United Kingdom. Presentation at the Regional Conference "Learning and Teaching Space in Education", AAB College, Pristina, Kosovo, 21 October 2022
Principles of design and implementation of Learning and Teaching spaces
2021: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor; Carlos, Vânia; Bruckmann, Sofia; Rosa, Maria João: Principles of design and implementation of Learning and Teaching spaces: lessons learnt from German and Portuguese higher education. In: Proceedings ICERI2021 – 14th Annual International Conference of Education, Research and Innovation, online event, Seville, Spain, 8-10 November 2021, pp. 111-120 (ISBN: 978-84-09-34549-6)
Principles of design and implementation of Learning and Teaching spaces
2021: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor; Carlos, Vânia; Bruckmann, Sofia; Rosa, Maria João: Principles of design and implementation of Learning and Teaching spaces: lessons learnt from German and Portuguese higher education. Presentation at ICERI2021 - 14th Annual International Conference of Education, Research and Innovation, online event, Seville, Spain, 8-10 November 2021
Prüfungen in Akkreditierungsverfahren
2012: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Prüfungen in Akkreditierungsverfahren. Vortrag an der Fachhochschule für Öffentliche Verwaltung Nordrhein-Westfalen, 31. Januar 2012, Gelsenkirchen
Qualitätsentwicklung im Spannungsfeld von Hochschulen und Agenturen. "Institutions serve – agencies rule?"
2009: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Qualitätsentwicklung im Spannungsfeld von Hochschulen und Agenturen. "Institutions serve – agencies rule?". In: Hochschulrektorenkonferenz (HRK): Methoden und Wirkungen von Qualitätssicherung im europäischen Hochschulraum. Beiträge zur Hochschulpolitik 5/2009, Bonn, S. 101-110.
Qualitätsmanagement
2011: Jakubowicz, Sibylle
Jakubowicz, Sibylle: Qualitätsmanagement. In: Becker, Patrick (im Auftrag der Agentur für Qualitätssicherung und Akkreditierung kanonischer Studiengänge e.V. (AKAST)) (Hrsg.): Studienreform in der Theologie – eine Bestandsaufnahme. (LIT Verlag Dr. W. Hopf) Berlin 2011. (Theologie und Hochschuldidaktik Bd. 2 ) (ISBN 978-3-643-10668-1), S. 140-149.
Qualitätsmanagement an Hochschulen und in der Studienberatung? Herausforderungen für die Schnittstellengestaltung
2010: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Qualitätsmanagement an Hochschulen und in der Studienberatung? Herausforderungen für die Schnittstellengestaltung. In: Zeitschrift für Beratung und Studium 4 (2010), S. 86-90.
Qualitätsmanagement in den Fakultäten: Wie schließen sich die Regelkreise?
2011: Jakubowicz, Sibylle
Jakubowicz, Sibylle: Qualitätsmanagement in den Fakultäten: Wie schließen sich die Regelkreise? Vortrag im Rahmen des Qualitätstages an der Hochschule Offenburg am 6. Juli 2011
Qualitätsmanagement in den Fakultäten: Wie schließen sich die Regelkreise?
2011: Jakubowicz, Sibylle
Jakubowicz, Sibylle: Qualitätsmanagement in den Fakultäten: Wie schließen sich die Regelkreise? Vortrag im Rahmen des Qualitätstages an der Hochschule Offenburg am 6. Juli 2011
Qualitätsmanagement und Systemakkreditierung – Welche QM-Systeme haben sich entwickelt und warum ist das bemerkenswert?
2014: Jakubowicz, Sibylle
Jakubowicz, Sibylle / Bertele, Maria: Qualitätsmanagement und Systemakkreditierung – Welche QM-Systeme haben sich entwickelt und warum ist das bemerkenswert? Ein Überblick über die (fast) systemakkreditierten Hochschulen für angewandte Wissenschaften in Baden-Württemberg. Vortrag im Rahmen der Tagung Qualitätsmanagement nach der Systemakkreditierung – Hochschulen in Baden-Württemberg zum Abschluss des IQF-Verbundprojekts "Qualitätsmanagement und Systemakkreditierung" der Hochschule der Medien in Stuttgart und der Hochschule Furtwangen am 25. September 2014 in Stuttgart.
Qualitätssicherung und Qualitätsmanagement an Hochschulen
2015: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Qualitätssicherung und Qualitätsmanagement an Hochschulen. In: Handbuch Wissenschaftspolitik. VS Verlag für Sozialwissenschaft / Springer Fachmedien. Wiesbaden 2015.
Qualitätssicherung zwischen Hochschulen und Agenturen bei der Durchführung von Verfahren der (Programm-)Akkreditierung
2010: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Qualitätssicherung zwischen Hochschulen und Agenturen bei der Durchführung von Verfahren der (Programm-)Akkreditierung. In: Handbuch Qualität in Studium und Lehre, 2/28, April 2010, S. 1-35.
Quality and Excellence in Learning and Teaching in Higher Education. The AHELO Study, Accreditation and Performance Indicators
2014: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Quality and Excellence in Learning and Teaching in Higher Education. The AHELO Study, Accreditation and Performance Indicators. Presentation, EAIR 36th Annual Forum, University of Duisburg-Essen, Germany, August 27-30, 2014
Quality Assurance in Higher Education – Experiences in Germany
2010: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Quality Assurance in Higher Education – Experiences in Germany. Vortrag im Rahmen des Workshops "Criteria for accreditations of higher education institutions" der Agency for Development of Higher Education and Quality Assurance (HEA BiH), 9./10. März 2010, Banja Luka (Bosnien und Herzegowina)
Quality Audit II: Erfahrungen von evalag an baden-württembergischen Universitäten und Fachhochschulen
2009: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Quality Audit II: Erfahrungen von evalag an baden-württembergischen Universitäten und Fachhochschulen. Vortrag im Rahmen des CHE-Hochschulkurses "Aufbau und Auditierung von Qualitätsmanagement-Systemen" (Vertiefungsworkshop), 25. September 2009, Bielefeld
Quality Management in higher edudation institutions
2009: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Quality Management in higher edudation institutions. Vortrag beim Meeting of the Registrars and Kanzler of the Welsh and Baden-Wuerttemberg Universities, 30. April bis 4. Mai 2009, Universität Konstanz
Reality matters – zum Zusammenhang neuer Instrumente und ihrer Anwendung
2007: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Reality matters – zum Zusammenhang neuer Instrumente und ihrer Anwendung. In: Leszczensky, Michael / Jaeger, Michael (Hrsg.): Hochschulinterne Steuerung durch Finanzierungsformeln und Zielvereinbarungen. HIS:Forum 4/2007. Hannover 2007, S. 87-94.
Reflections on Impact Evaluation of Interventions in Social Organisations
2018: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Reflections on Impact Evaluation of Interventions in Social Organisations: A Strategic SWOT Analysis. Presentation, 21st Annual Meeting of the DeGEval – Society for Evaluation e.V., „Wirkungsorientierung und Evaluation”, Technical University of Dresden, Germany, 12-14 September 2018
Responsibility and the Future Mission(s) of the University
2019: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Responsibility and the Future Mission(s) of the University. Exploration of Sustainable Core Strategies and Competencies and a Plea for the Strategic Open Republic of Scholars and Students. Presentation, EAIR 41st Annual Forum “Responsibility of Higher Education Systems: What? Why? How?”, Leiden University, Leiden, The Netherlands, 25-28 August 2019
Strategizing Higher Education Institutions. The Role and Challenges of Mission Statements
2015: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Strategizing Higher Education Institutions. The Role and Challenges of Mission Statements. Presentation, 37th Annual EAIR Forum Krems 2015 “From Here to There: Positioning Higher Education Institutions”, August 30-September 02, 2015, Danube University Krems, Austria
Student experience and engagement surveys in context
2020: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Student experience and engagement surveys in context. Challenges, recommendations and success factors in international perspective. In: P. Pohlenz, L. Mitterauer, S. Harris-Huemmert (eds.) (2020) Qualitätssicherung im Student Life Cycle. Münster: Waxmann, S. 185-200.
Studienberatung "in den Fängen" der Systemakkreditierung? Anforderungen und Herausforderungen
2009: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Studienberatung „in den Fängen“ der Systemakkreditierung? Anforderungen und Herausforderungen. Vortrag im Rahmen des 33. Konstanz-Seminar der Studienberater/innen der Hochschulen des Landes Baden-Württemberg: Entwicklung der Studienberatung für 2012ff. – Herausforderungen und Potentiale, 14. September 2009, Universität Konstanz
Success Factors of Student Experience and Engagement Surveys
2019: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Success Factors of Student Experience and Engagement Surveys. Insights from International Initiatives and Recommendations. Presentation at the Spring Meeting 2019 of the Working Group Higher Education Institutions of DeGEval – Society for Evaluation „Der Student Lifecycle als Gegenstand von Studierendenbefragungen. Funktionen, Chancen und Perspektiven für das Hochschulqualitätsmanagement”, University of Duisburg-Essen, Campus Essen, Germany, 3-4 June 2019
→Vortragsfolien - PDFSustainable Quality Enhancement in Higher Education Learning and Teaching
2018: Leiber, Theodor
Leiber, T., Kane, D., Williams, J: Sustainable Quality Enhancement in Higher Education Learning and Teaching. Core Data, Performance Indicators and Learning Analytics. Presentation and Workshop. EAIR 40th Annual Forum "Competition, Collaboration and Complementarity in Higher Education", Central European University, Budapest, Hungary, 26-29 August 2018
Systemakkreditierung – was kommt auf die Fachbereiche zu?
2016: Jakubowicz, Sibylle
Jakubowicz, Sibylle: Systemakkreditierung – was kommt auf die Fachbereiche zu? Jahrestagung des Fachbereichstages Elektrotechnik und Informationstechnik (FBTEI) am 28. Oktober 2016, Stralsund.
Systemakkreditierung und Studierendenservice
2009: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Systemakkreditierung und Studierendenservice. Vortrag im Rahmen der Fachtagung "Qualität sichern, Qualität entwickeln" der GIBeT (Gesellschaft für Information, Beratung und Therapie an Hochschulen e.V.), 3. September 2009, Universität Heidelberg
The Concept of the University Revisited
2018: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: The Concept of the University Revisited. Exploration of Challenges, Purposes and Core Missions, Presentation, 13. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung „Hochschulräume: physische und konzeptionelle Verortung der Hochschulen in der Wissensgesellschaft”, Deutsche Universität für Verwaltungswissenschaften (DUV) Speyer, Speyer, Germany, 12-13 April 2018
The Future of Quality Assurance
2016: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: The Future of Quality Assurance: Higher Education Institutions On Their Way Towards Organisational Identities? Presentation, ASEAN-QA High Level Visit, University of Potsdam, Germany, 7-11 November 2016.
The IMPALA Consortium Partners: Impact Evaluation of Quality Assurance
2016: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor (editorial) / The IMPALA Consortium Partners: Impact Evaluation of Quality Assurance in Higher Education. A Manual. 2016, 41 p.
The Most Important Elements of Performance Data Governance in Learning and Teaching
2020: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: The Most Important Elements of Performance Data Governance in Learning and Teaching: Governance Guidelines, Performance Indicators, Data Ethics. Presentation at the SQELT EURO-REGION WORKSHOP GERMANY “Elements of Performance Data Governance in Higher Education Learning and Teaching: Management Structures, Performance Indicators and Data Privacy”, Zoom Video Conference (evalag, Mannheim, Germany), 1 October 2020
The Quality Digital Literacy We Need
2021: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Digital Transformation in Higher Education Learning and Teaching: The Quality Digital Literacy We Need. Presentation at the EAIR 43rd Annual Forum “TRANSFORMATION FAST AND SLOW: QUALITY, TRUST AND DIGITALISATION IN HIGHER EDUCATION”, Humboldt University, Berlin, Germany, 8-11 September 2021 (online)
The SQELT Strategic Partnership as a Case Study
2020: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: The SQELT Strategic Partnership as a Case Study: (General) Perspectives and Insights for Benchlearning. Presentation at the SQELT EURO-REGION WORKSHOP PORTUGAL “Learning and Teaching (L&T) Indicators in Higher Education: Propositions and Outlook”, Zoom Video Conference (Danube University Krems, Austria), 30 November 2020
The SQELT Strategic Partnership as a Case Study
2020: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: The SQELT Strategic Partnership as a Case Study: (General) Perspectives and Insights for Benchlearning. Presentation at the SQELT EURO-REGION WORKSHOP PORTUGAL “Melhoria da Qualidade do Ensino and Aprendizagem no Ensino Superior. Indicadores de Desempenho e Learning Analytics”, Zoom Video Conference (University of Aveiro, Portugal), 20 November 2020
Thematische Analyse
2023:
Dr. Aletta Hinsken
Microcredentials in der HochschulbildungUniversity Governance and Rankings
2017: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: University Governance and Rankings. The Ambivalent Role of Rankings for Autonomy, Accountability and Competition. In: Beiträge zur Hochschulforschung 39 (3/4) 2017, pp. 30-51.
http://www.bzh.bayern.de/uploads/media/3-4-2017-Leiber.pdfUniversity Governance and the Threats of Accreditation and Evaluation. On the Sociology of Accountability, Competition and Autonomy in ‘Specific Organisations’.
2016: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: University Governance and the Threats of Accreditation and Evaluation. On the Sociology of Accountability, Competition and Autonomy in ‘Specific Organisations’. Presentation, Dialog der Wissenschaften 2016 „Der Wert der Universität – als Ort des Denkens zwischen Vergangenheit und Zukunft”, Fakultät für Humanwissenschaften, Cultural Engineering, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Germany, 14-15 July 2016
→Vortragsfolien - PDFValue and Challenges of the University and Evaluation in University Governance
2020: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Value and Challenges of the University and Evaluation in University Governance. Presentation at the Block Seminar Graduiertenkolleg „Wissenschaftsmanagement und Wissenschaftskommunikation als forschungsbasierte Praxen der Wissenschaftssystementwicklung”, DUV Speyer, Germany, 10.-14. Februar 2020
→Vortragsfolien - PDFVielfalt oder Standardisierung von Qualitätsmanagementsystemen?
2017: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke; Jakubowicz, Sibylle; John, Hristina: Vielfalt oder Standardisierung von Qualitätsmanagementsystemen? In: Handbuch Qualität in Studium und Lehre (hrsg. von Jürgen Kohler, Philipp Pohlenz und Uwe Schmidt), 61/2017, C 2.15.
Von der Evaluation zum Qualitätsmanagement
2009: Jakubowicz, Sibylle
Hammer, Steffi / Jakubowicz, Sibylle: Von der Evaluation zum Qualitätsmanagement. Vortrag im Rahmen der Veranstaltung "Evaluationen – Aktualität und Perspektiven" des Projekts Qualitätsmanagement der HRK, 6. Oktober 2009, Universität Duisburg
Was bringt die Systemakkreditierung der Hochschule?
2015: Jakubowicz, Sibylle
Jakubowicz, Sibylle: Was bringt die Systemakkreditierung der Hochschule? Vortrag im Rahmen des Qualitätstages an der Pädagogischen Hochschule Weingarten am 24. Februar 2015
Was verlangt die Systemakkreditierung vom Qualitätsmanagementsystem einer Hochschule?
2014: Jakubowicz, Sibylle
Jakubowicz, Sibylle: Was verlangt die Systemakkreditierung vom Qualitätsmanagementsystem einer Hochschule? Vortrag im Rahmen der Dekaneklausur der Hochschule Mannheim am 20. November 2014 in Edenkoben
Wirkungsanalyse von institutionellen Evaluationen an Hochschulen - Daten, Theoriemodelle, Methoden. Auf dem Weg zu einem Forschungsdesign
2011: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Wirkungsanalyse von institutionellen Evaluationen an Hochschulen - Daten, Theoriemodelle, Methoden. Auf dem Weg zu einem Forschungsdesign. Vortrag im Rahmen des Sommer-Workshops 2011 des AK Hochschulen der DeGEval am 8. Juli 2011 an der FU Berlin
Wirkungsevaluation von Qualitätsmanagement im Hochschulbereich. Ein Beitrag zur nachhaltigen Qualitätsentwicklung in der Wissens- und Lerngesellschaft
2015: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Wirkungsevaluation von Qualitätsmanagement im Hochschulbereich. Ein Beitrag zur nachhaltigen Qualitätsentwicklung in der Wissens- und Lerngesellschaft. Vortrag/Presentation, 18. Jahrestagung der DeGEval – Gesellschaft für Evaluation e.V. „Evaluation und Wissensgesellschaft”, Deutsches Forschungsinstitut für öffentliche Verwaltung Speyer, 16.-18. September 2015, Speyer
Zertifizierung von Programmen der wissenschaftlichen Weiterbildung
2019: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Die Zertifizierung von Programmen der wissenschaftlichen Weiterbildung. Vortrag im Rahmen des Qualitätsdialogs des Akkreditierungsrates, 16. September 2019, Frankfurt am Main.
→Vortragsfolien - PDFZur Methodologie der Wirkungsevaluation von Qualitätssicherung an Hochschulen
2014: Leiber, Theodor
Leiber, Theodor: Zur Methodologie der Wirkungsevaluation von Qualitätssicherung an Hochschulen. In: Benz, W. / Kohler, J. / Landfried, K. (Hrsg.) (2014) Handbuch Qualität in Studium und Lehre. Ausgabe Nr. 46(3), E 7.13, Berlin: Raabe, S. 41-80
Zwei Begriffe - eine Mission: Leistung bewerten und verbessern
2015: Rigbers, Anke
Rigbers, Anke: Zwei Begriffe - eine Mission: Leistung bewerten und verbessern. In: Handbuch Wissenschaftsmanagement 2015. Lemmens Medien. Bonn/Berlin/New York 2015.
Newsletter
Bleiben Sie auf dem Laufenden mit unserem Newsletter
Zur Anzeige der Newsletter-Anmeldung akzeptieren Sie bitte funktionelle Cookies in den Cookie-Einstellungen
Hinweise zum Datenschutz
Für den Bezug des Newsletters werden keine personenbezogenen Daten außer Name und E-Mail-Adresse gespeichert (Gebot der Datensparsamkeit).
Wir verwenden diese Daten ausschließlich zum Versand des Newsletters und geben sie nicht an Dritte weiter.
Die Speicherung von Name und E-Mail-Adresse sowie die Abwicklung von Abonnement und Versand erfolgt über den Server eines externen Anbieters.
Dieser wird in der EU gehostet und unterliegt dem deutschen bzw. dem europäischen Datenschutzrecht.
Genauere Informationen zum Newsletter-Versand finden Sie in unserer Datenschutzerklärung.